tiistai 12. helmikuuta 2013

Days 16&17: Saying goodbye AGAIN and hello España!

5.-6.2.2013

Heräsin aamuyöstä aivan järkyttävään ukkoseen. Normaalisti en pelkää ukkosta, mutta tällä kertaa oli kyllä lähellä etten seonnut. Se oli jotain ihan kamalaa, ei Suomessa ole ikinä tollasta ukkosta ollut.. Katoin ulos ja samalla sato lunta? Noh, edellisenä iltana oltiinkin varoteltu huonosta säästä.

Aamulla taas Ramonin piti jatkaa kouluhommia ja mä vaan nukuin. Heräilin rauhassa ja oli taas niin outo tunne kun tajus että on ”vika päivä.” Noh, ei  muuta kun alas ja aamupalalle. Söin tosi paljon, olin jostain syystä tosi tosi nälkäinen. Ramonin äiti tuli kotiin töistä ja kieltäytyi puhumasta huomisesta. Oikeestaan se oli ihan hyvä, koska ite oon niin kova jännittäjä ja stressaaja että mielummin en ajattele asiaa.

Yhden aikoihin lähdettiin uhmaamaan säätä ja pyöräiltiin keskustaan. Tarkotus oli käydä viikottaisilla markkinoilla, mutta kun päästiin paikalle, alkoi sataa rakeita.. Lähdettiin siis aika nopeesti kauppaan nimeltä HEMA, joka on vähän niinkun paikallinen Anttila. Ostettiin croissantit ja syötiin ne  ulkona katoksen alla. Jatkettiin matkaa johonkin sekatavaramyymälään koska Ramon tarvitsi mustetta printteriin. Tai oikeestaan mä tarvitsin että saan lentolipun ja muita juttuja tulostettua. Tämän jälkeen lähdettiin takaisin kotiin.

Pian syötiin viimeinen illallinen yhdessä. Multa oltiin aiemmin kysytty mitä haluisin syödä tai haluisinko ravintolaan. Vastasin että ei todellakaan ravintolaan vaan mielummin jotain ihan tavallista ruokaa kotosalla. Toive toteutui ja syötiin lihapullia, perunoita ja salaattia :) Just sitä mitä halusinkin.

Ruuan jälkeen alkoi se kaikista hirvein osuus.. Pakkaaminen. Joka kerta kun laitoin jotain rinkkaan, mietin että hitsi kun sais jäädä tänne.. Pakkasin tosi kauan ja ei voi sanoa että olin pakkaamisen jälkeen mitenkään innoissani lähdössä Espanjaan.

Alakerrassa syötiin vielä viimeset herkut ja juotiin limpparia. Oli kyllä koko porukka aika hiljasena.. Ei muuta kun aikasin petiin, katottiin vähän telkkaria ja sitten yritettiin nukkua. Ei tullut uni helpolla..

Aamulla heräsin ensimmäisen kerran viiden jälkeen kun Ramonin äiti tuli sanomaan heipat. Ramon nousi samalla ja lähti suihkuun. Ite pyörin sängyssä ja mietin että mitä tässä nyt pitäis tehdä kun ei tekis mieli tehdä mitään. Nousin, puin, vein vikat tavarat alas.. Ramon tuli kanssa alas ja syötiin puolet meidän eväsleivistä ja mehua. Puoli seitsemän aikoihin lähettiin juna-asemalle, Ramonin isä heitti meidät. Juna lähti seitsemältä kohti Amsterdamia ja matka olikin aikamoinen..

Ensinnäkin, mua alko tietysti jännittää enemmän ja enemmän koko ajan ja tuli vähän huono olokin. Ei tullut kuuloonkaan että söisin mitään eväitä. Rosendaalissa meidän piti vaihtaa junaa. Vähän junan vaihdon jälkeen tuli lipuntarkastaja joka ei hyväksynyt mun lippua, koska se oli alennuslippu ja niitä ei kuulemma sais ostaa ennen kello yhdeksää. Tätä siis Ramonkaan tiennyt. Tarkastaja oli sen verran kiva että antoi kaksi vaihtoehtoa, joko maksaa yli 80e sakkoa tai jäädä seuraavalla pysäkillä pois. Valittiin jälkimmäinen ja jäätiin siis jossain pois, ei mitään hajua missä. Odotettiin seuraavaa junaa puolisen tuntia ja matka jatkui taas.

Päästiin hyvissä ajoin Amsterdamin kentälle ja ajateltiin että heitän ensin rinkan pois ja istutaan sen jälkeen vielä jossain hetki. Mentiin kohti tiskiä ja meidät pysäytti Transavian (lentoyhtiö josta ostin lennon) nainen joka kysyi että mitkä laukut on menossa koneeseen. Mulla oli siis rinkka (ruumaan) ja käsimatkatavarana pieni reppu & läppäri. Näin oli myös tullessa, mutta nyt tämän naisen mukaan käsimatkatavaran pitää olla yhtenä kappaleena. En jaksanut alkaa väittää vastaan koska olo ei ollut 100% hyvä. EI muuta kun repusta tavarat pieneen läppärilaukkuun ja rinkkaan.

Menin takasin tiskille ja laitoin rinkan hihnalle. Tullessa Hollantiin rinkka painoi 19kg muistaakseni joten oli buukannut ruumaan yhden matkatavaran 20kg koska en ollut ostanut Hollannista yhtään mitään (ja jätin myös tavaraa Hollantiin). Koska käsimatkatavara pitikin tunkea lähes kokonaan rinkkaan, se painoi 21 ja rapiat. Jokaiselta alkavalta lisäkilolta tulee 10e maksua. Eli jouduin maksamaan vielä 20e lisää rahaa rinkasta… nojoo. Tossa vaiheessa ei juuri kiinnostanut.

Seuraavaksi suunnattiin kahvilaan missä Ramon söi jotain ja ite yritin juoda edes vettä.. Melko pian tämän jälkeen oli taas hyvästien aika. Suunnattiin kohti turvatarkastusta. Sanottiin heipat ja itkuhan siinä tuli.. Turvatarkastuksen jälkeen kävin ostamassa juotavaa ja suklaata lennolle koska tiesin että jossain vaiheessa on pakko syödä tai juoda jotain koska aamupalasta oli jo aika kauan.

Lento lähti klo 12.15 ja nukuin melkeen koko ajan. Havahduin hereille kun alotettiin laskeutumisvalmistelut ja oli aika uskomaton näky kun ensin lennettiin mahtavien vuoristojen yli ja yhtäkkiä alas aukeaa ihanan sininen meri.. Tuli aika hyvä mieli:)

Lentokentältä kävin ostamassa patongin ennen laukun hakemista. Rinkka tuli tosi nopeesti ja lähdin suunnistamaan kohti Aerobusia joka veisi mut Barcelonan keskustaan. Bussi löytyi heti, maksoi 5,75€. Bussista soitin tietenkin äitille, että kaikki on hyvin. Bussimatka kesti vajaat puoli tuntia. Jäin vikalla pysäkillä, Plaza Cataluñialla. Mulla oli valmiiksi printattuna reitti aukiolta hostellille. Matka kesti ehkä 20min eli ei paha ollenkaan. Hostellista mulle oli varattu 8 hengen huoneesta peti. Menin huoneeseen sisälle eikä siellä ollut ketään.

Hetken aikaa siinä istuin ja mietin että jaa, mitäs nyt? Olin koko ajan stressannut matkaa, löydänkö yksin perille jne. Vihdoin olen täällä mutta ei mitään hajua mitä voisi tehdä. Otin siis tietysti koneen esille, ja laitoin toiselle suomalaiselle vaihtarille viestiä että nähtäiskö. Sovittiin että nähdään illalla keskustassa.

Laitoin tavaroita paikoilleen ja yhtäkkiä huoneeseen tulee mies, noin 40v ja intialaisen näköinen. Mies esitteli itsensä, business man malesiasta joka asuu Itävallassa ja oli Barcelonassa vain yhden yön. Ja tää mies oli siis mun ”kämppis” haha. Ei siinä mitään, tosi kiva tyyppi ja oli jopa käynyt Suomessa.

Iltasella lähdin kävelemään keskustaan ja tavattiin Susannan kanssa. Käytiin Starbucksissa haukkaamassa vähän välipalaa ja sen jälkeen Susanna näytti mulle mun lähikaupan, Carrefour, joka on vähän kun joku paikallinen S-Market tms. Ostin hostellile pakolliset vedet ja välipalatarpeet. Kaupasta suunnattiin Susannan kämpälle joka on ihan lähellä. Haettiin sieltä Susannan poikaystävä mukaan, käytiin heittämässä mun ruuat hostellille ja lähettiin yhessä illalliselle. Mentiin ravintolaan jossa Susu&Teemu oli käynyt ennenkin. Mikä oli outoa, ravintolassa oli kaksi suomalaista tarjoilijaa. Ja sieltä sai siideriä hanasta :D

Kauaa ei jaksettu raflassa istua, tai lähinnä minä en jaksanut. Mut saatettiin hostellille, mikä oli tosi kiva juttu koska olin väsynyt ja en ihan 100% varma missä olen haha. Hostellilla suoraan nukkumaan. Uni ei kuitenkaan meinannut tulla ja heräilinkin yöllä pariin otteeseen koska oli niin kylmä..

Tänään söin:
Tiistaina perus aamupala, leipää, hedelmiä ja rahkaa
Ennen pyöräilyä banaani
Keskustassa croissant
Illallisella lihapullia, perunoita, salaattia, jätskiä
Illalla joku muffini taas

Keksiviikkona aamulla puolikas leipäpala juustolla
Lentokoneessa puolikas Twix ja jääteetä
Bussissa patonki juustollla
Starbucksissa croissant ja hedelmämix
Ravintolassa kana caesar salaatti

Hahhah ainut kuva khden päivän aikana. Espanjalainen kurkku.
And from now on I'll write something for my international friends as well. Basically, on Tuesday I was still in Holland and just saying goodbye to everyone. On Wednesday I arrived in Barcelona after a few problems first on the way from Goes to Amsterdam and then some baggage problems at the airport. Anyways, I made it. I'm in Barcelona. I sat on my bed and at the same time I was super happy, but also a little bit confused because I had no idea what to do. Also I was a little bit sad because once again I had to say goodbye to loved ones..

The first evening I met a few Finns here, we had dinner and so on. Did some groceries.I shared a room with a 40-years old Malaysian guy. He was cool, had been to Finland a couple of times too. Early to bed but couldn't sleep that much because it was quite cold haha. Even for a Finnish person!