perjantai 31. lokakuuta 2014

Moving to Holland

Ajattelin että voisin hiukan avata tätä Hollantiin muuttamisen prosessia, mikä nyt ei välttämättä ollut ihan helpoimmasta päästä lopppujen lopuksi. Sain tietää että sain harjoittelupaikan Amsterdamista elokuun puolen välin aikoihin, ja harjoittelu alkoi siis lokakuun alussa. Aikaa kaikkien asioiden hoitamiseen jäi siis vain 1,5kk ja tuona aikana piti myös viimeistellä ja esittää opinnäytetyö. Eli kiirettä piti!

I thought that I could tell you a little bit about the process of moving to Holland which was not that easy after all. I got to know that I was accepted to the internship place only 1,5 months before I had to start. I didn't have too much time to arrange everything and at the same time I also had to finish my Bachelor's thesis. So you can imagine how busy I was!

Amsterdam Bijlmer ArenAn läheltä, missä on paljon kauppoja ja tommosta business aluetta / Near the Amsterdam Bijlmer ArenA. A lot of shops and businesses/offices.

Heineken Music Hall

Tässä listattuna asioita, jotka hoidin ennen muuttoa:
Here is a list of things that I had to take care of before moving:

  • Asunnon hankkiminen. Amsterdamissa asumistilanne on todella huono, niinkuin taisin aiemminkin jo mainita. Itse aloitin asunnon, tai siis huoneen, etsimisen heti kun sain tietää että muutto olisi edessä. Tein käyttäjätunnukset kaikkiin mahdollisiin välityssivustoihin, kuten Kamernet:iin ja Kamertje.nl:ään. Aika nopeasti tajusin rajata haun vaan tänne Zuid-Oostin alueelle, jossa harjoittelupaikkakin sijaitsee. Täältä alueelta sitten löysinkin suhteellisen helposti ja hintatasoon nähden todella halvan huoneen. 
  • Finding a rental apartment/room. The housing situation in Amsterdam is really bad which I mentioned earlier already. I started to look for accommodation immediately when I got to know that I was going to move here. I made an account to almost all of the housing websites that I could find, such as Kamernet and Kamertje.nl. Pretty soon I realized that I should try to find the room in the area of Zuid-Oost where my internship is located as well. Otherwise it would have been a lot of traveling.. And eventually I did find a nice place in that area and for a really reasonable price comparing to the rental prices in A'dam.
Pari kuvaa asuinalueeltani / A few pics from where I live
  • Lentojen ostaminen. Tässä kohtaa jouduin vähän joustamaan periaatteistani ja ostin lennon välilaskulla ja vaan yhteen suuntaan. SAS:lta sain lennon n. 70€ hintaan, vaikka varasin lennon todella myöhään kun tarkka lähtöpäivä ei ollut tiedossa aiemmin. Jos olisin varannut tuon lennon sillon kuin ensimmäisen kerran sen löysin, eli n. 5 vkoa ennen lähtöä, olisi sen saanut parikymppiä halvemmalla. 
  • Booking a flight. Pretty obvious, but still. I had to act against my principles this time and I booked a one-way flight with one connecting flight. I got it from SAS for about 70€ even though I was pretty late with the booking. If I did it earlier, like 5 weeks before the departure or so, I would have gotten it for around 50€.
  • Vaadittavien dokumenttien hankkiminen Suomen päässä. Tämä olikin vähän kinkkisempi homma. Kovasti yritin etsiä netistä että mitä papereita minulla pitää olla mukana, kun käyn rekisteröitymässä Amsterdamin asukkaaksi. Amsterdamin kaupungin sivuista ei saa juurikaan tolkkua, paikallisetkaan ei oikeen osannut auttaa. Edes suomalaiset, jotka ovat itse muuttaneet Hollantiin, eivät olleet varmoja mitä dokumentteja pitää olla mukana. Tämä taas johtui siitä, että täällä on jokaisessa kaupungissa ihan eri systeemit tämän kirjautumisen tekemiseen, ja nämä säädökset myös vaihtelee ilmeisesti melko usein. Päädyin kuitenkin pelaamaan varman päälle, ja kävin hakemassa syntymätodisstuksen sekä siihen apostillen maistraatista. Tästä paperista oli useampi maininnut, että se pitää olla. Maksoi muuten 7€ se todistus ja siihen liitettävä apostille 12€... 
  • Getting all the required documents that I need frm Finland. This was pretty hard! I was trying my best to find out online what do I really need when I am going to register to the city of Amsterdam. The city website was not that helpful and even the locals were not sure what I would need. I also asked for some help from other Finnish people who had moved to Holland, but they were also not sure what I would need. This I guess was because the regulations differ quite much in each city and also they change frequently.. Anyway, I wanted to play it safe and picked up a birth certificate with a special stamp on it. A lot of people told me that this paper is required so I thought I should get it. The paper it self cost me 7€ and the "stamp" (or more like a sticker) cost 12€..
  • Ajan varaaminen city hallille. Eli jotta voi saada paikallisen BSN-tunnuksen, eli sosiaaliturvatunnusta vastaavan numerosarjan, piti varata aika gemeenteen. Ensimmäinen vapaa aika oli 16.10., jonka sitten R mulle varasi. Tämä vähän pilasi mun suunnitelmat siinä mielessä, että olisin halunnut hoitaa pankkitilit sun muut heti kun pääsen maahan, ennen kuin harjoittelu alkaa. No ei onnistunut, koska kaikkeen tarvii tuon BSN-numeron. 
  • Booking an appointment by the city hall. In order to get a local social security number you had to make an appointment by the gemeente. The first available time was on 16h Oct, which R booked for me. This ruined my plans for opening a bank account etc right away after arriving, since you need the BSN number almost everywhere. 
Teen erillisen postauksen asioista jotka hoidin täällä Hollannissa. Nyt ansaittu parin päivän breikki, rentouttavaa viikonloppua kaikille! :-)

I will make another post about the things that I handled after arriving to Holland. Now it is time for well deserved a couple of days off. Have a great weekend everyone!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti